W tym tygodniu #3teksty1akcja pozwolą Wam docenić przedsiębiorczynie społeczne w Polsce i na świecie, poczytać o świecie VUCA, dowiedzieć się ciekawych faktów o awokado, a także pomóc osobom w kryzysie bezdomności, co jest ważne zwłaszcza, kiedy na zewnątrz jest silny mróz.

TEKST 1, czyli dlaczego przedsiębiorczynie społeczne są kluczowe w odradzającej się gospodarce

grafika Ashoka Polska

Sektor przedsiębiorstw społecznych na całym świecie wzmacnia kobiety, które mogą być znaczącymi postaciami w rozwoju gospodarczymi i zmniejszaniu ubóstwa. Zwłaszcza w odbudowie gospodarek po COVID-19 potrzebujemy silnego głosu takich kobiet.

Ashoka’s 2018 Global Impact Study found that its female Fellows work within systems and are more likely to spread their idea locally, inspiring replication by other groups or institutions within their country of residency.

Female Fellows were also found to be more collaborative, working closely with other citizen-sector organizations, supporting other women and young people around them, and empowering their own teams. They also reflected a higher tendency to impact behaviours and mindsets: 76% of female Fellows reported influencing societal attitudes and cultural norms as core to their strategy, compared with a lower percentage of males.

The World Bank highlights how through such work and leadership styles, female entrepreneurs can add substantially to economic growth and poverty reduction.

Forbes zachęca do obserwowania 8 przedsiębiorczyń spolecznych, których działania były bardzo widoczne w czasie pandemii. Także w Polsce mamy wspaniałe kobiety, które łączą biznes i cel społeczny, zachęcam Was do przyjrzenia się kilku przedsiębiorczyniom opisanym w raporcie Startupy Pozytywnego Wpływu oraz finalistkom konkursu Ashoka „Hello Enterpreneurship” wyszukującym biznesy z wpływem społecznym zakładane m.in. przez migrantki.

A jeśli znacie jakieś ciekawe pomysły (nie tylko kobiet) na innowacje społeczne, ciągle są otwarte nabory w Inkubatorze Włącznik czy w Śląskiej Przestrzeni Innowacji.

TEKST 2, czyli świat VUCA

grafika econopolis

Ostatnio podczas spotkania zespołu w Szkole Liderów rozmawialiśmy o świecie VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), a szczególnie o tym, jakie wyzwania stoją przed liderami i liderkami życia publicznego. Ten tekst ładnie opisuje to zjawisko.

„The current VUCA world, however, is the very opposite of stable and predictable. So it causes confusion and fear. It can lead to feelings of insecurity, loss of motivation, decline of creativity and erosion of trust. In companies, it paralyzes decision making, leads to short-term thinking and engaging in activities for the sake of being active. The organization itself turns into a VUCA environment.

Being confronted with VUCA dynamics requires persistent sensing, assessing, reflecting, sense-making and monitoring of the external and internal environment. In our thinking, we can’t limit ourselves to competitors, our own industry, users or government regulations. We have to observe changes in value systems, social and political contexts, or technological developments. „

TEKST 3, czyli zanim kupisz kolejne awokado

fot. Mexico Magico Blog

Jak czytamy na fanpage’u Mexico Magico Blog:

„Jego polska nazwa to smaczliwka. Po angielsku nazywa się je czasem „alligator pear” („gruszką aligatora”). Po wietnamsku to „maślany owoc”, a Tajwańczycy znają go jako „serową gruszkę”. Awokado pochodzi z Meksyku, a jego nazwa z języka nahuatl. To samo słowo, „āhuacatl”, oznaczało także… męskie jądra. Niektórzy twierdzą, że to przez zbliżony kształt, inna historia mówi o tym, że Aztekowie używali awokado jako afrodyzjaku. Niektóre legendy wspominają, że w okresie zbiorów tego owocu ojcowie na wszelki wypadek nie wypuszczali z domu swoich młodych córek.

Meksyk jest największym producentem awokado na świecie, a 16 września obchodzi się tu Narodowy Dzień Awokado, który przypada dokładnie tego samego dnia co święto niepodległości tego kraju. Jednakże to dziś Meksyk zarobi na jego sprzedaży więcej niż w inne dni w roku. Dziś bowiem odbywa się Super Bowl 🏈Jedzenie guacamole podczas finału ligi futbolu amerykańskiego NFL stało się bowiem nową świecką tradycją w USA. Tego dnia północny sąsiad Meksyku spożywa najwięcej awokado w całym roku, więcej niż podczas popularnego w USA święta Cinco de Mayo. W zaledwie jeden dzień Meksyk na sprzedaży awokado zarabia zwykle ponad 200 milionów dolarów.”

Ma różne odmiany, łącznie z „długoszyjnym”

fot. miamifruit.org

Ale warto wiedzieć też o ciemnych stronach uprawy awokado związanych czy to z wylesianiem zaangażowaniem karteli narkotykowych:

Uprawa awokado zaczęła przynosić dochody większe niż marihuany, nic więc dziwnego, że zainteresowały się nią kartele narkotykowe. Potężna organizacja Caballeros Templarios (Templariusze) wykorzystała dane administracji rządowej, by obłożyć farmerów „podatkiem” od hektara sadu oraz kilograma wyprodukowanych owoców. Następnie zaczęto wymuszać opłaty również od firm zajmujących się pakowaniem i transportem, a nawet od agencji wynajmujących robotników do pracy na plantacjach. Rocznie miało to przynosić ok. 150 mln dolarów zysku.

W innym artykule możemy przeczytać o skutkach popularności awokado dla ludności lokalnej:

Lokalnych producentów popyt cieszy. Co innego – mieszkańców meksykańskiego Michoacán, dla których awokado jest naturalnym składnikiem diety. Jego popularność tak podbiła cenę, że dziś wielu Meksykanów zwyczajnie nie stać na owoce, które każdego dnia wypływają w kontenerowcach świat.

Wreszcie artykuł i pytanie czy awokado stało się fetyszem nowej klasy średniej:

„Konsumpcja awokado stała się nieodłącznym elementem stylu życia potrzebnym do zaświadczania o przynależności do szeroko pojętej, rozmytej klasy średniej. Pełni rolę wyznacznika i statusu, i kapitału społecznego.”

Bardzo ciekawy odcinek o wojnie o awokado można obejrzeć na Netflixie w serii Rotten

Czy więc miłośnicy i miłośniczki tego owocu powinni porzucić wszelką nadzieję? Na pewno warto sprawdzać kraj pochodzenia i rozważyć kupowanie awokado z rodzinnych gospodarstw z Włoch czy Hiszpanii.

Można też spróbować zasadzić samodzielnie, moja pestka ma już 3 listki, będę Wam relacjonować postępy ;)

AKCJA, czyli nie pozwól im zamarznąć!

fot. Nie pozwolę Ci zamarznąć

Najtańszy nocleg w Warszawie kosztuje 20 pln.

Tyle co słodka kawa z dodatkami. Obiad w barze.

Za 20 pln możesz kupić jedynie mała pizzę. Za tyle kupisz też bilet do kina, ale nie starczy ci już na popcorn. 

20 pln to trochę więcej niż paczka papierosów. 

Każdego dnia na ulicach polskich miast kilkadziesiąt tysięcy osób zasypia na ławkach, w nocnych autobusach i na klatkach schodowych. Wraz z załamaniem temperatury ich życie jest w niebezpieczeństwie. 

Co roku, wraz z pierwszymi mrozami umierają ludzie. Niewidoczni i samotni

Czasem docierają do nas jedynie bezimienne historie i policyjne statystki. Znaleziono ciało. Zamarzł człowiek.

Dziś sytuacja jest wyjątkowo dramatyczna. W wyniku obostrzeń związanych z pandemia COVID, znalezienie schronienia jest wyjątkowo trudne. Lokale buforowe, ogrzewalnie i noclegownie, od zawsze przepełnione, są dziś zmuszone do zachowania limitów sanitarnych. Likwidacja miejsc pracy dotkneła przede wszystkich tych którzy i które od lat zmagają się z trudną sytuacją materialną. Wiele osób z dnia na dzień pozostało bez środków do życia. Izolacja wywołana pandemią i zamknięcie w czterech ścianach przemocowego domu, zmusiły również wiele młodych osób do ucieczki na ulice. 

Ogólnopolska akcja #NiePozwolęCiZamarznąć ma wspierać osoby w kryzysie bezdomności. Dzięki zebranej sumie będzie można opłacić nocleg w hostelach każdej osobie która będzie potrzebowała natychmiastowej pomocy. 

PS. Wykład? Warsztat? Szkolenie? Moderacja? Wszystko możliwe online. Zobacz jak możemy współpracować.

Poczytaj inne wpisy na blogu albo zapisz się na newsletterżeby otrzymywać maila o nowych wpisach.