Jeśli poważana organizacja lub instytucja zwróci się do Ciebie z zaproszeniem do udziału w jury branżowego konkursu to czy powinnaś, powinieneś przyjąć takie zaproszenie?
Pamiętaj, że bycie dobrym jurorem_ką oznacza poświęcenie wielu godzin na uważne czytanie i ocenę prac konkursowych, spotkania jury i galę wręczenia nagród. Godzin, za które nie dostaniesz pieniędzy ani zwrotu kosztów i które musisz poświęcić nie będąc w tym czasie z rodziną, nie oddając się swojej pasji, nie oglądając kolejnego odcinka ulubionego serialu.
A jednak uważam, że warto!
Jurorka to dobry punkt widzenia
Od 21 lat jestem jurorką w konkursie branży public relations Złote Spinacze, po raz chyba 6 będę oceniać prace w konkursie marketingowym Effie Polska. Oceniałam najlepsze kampanie społeczne w konkursie Kampania Społeczna Roku, przewodziłam jury konkursu Raporty Społeczne z obszaru raportowania pozafinansowego. Wybierałam najbardziej zaangażowane społecznie firmy w konkursie Dobroczyńca Roku i w kilku mniejszych konkursach.
Jednym słowem – bycie jurorką jest jedną z moich stałych, corocznych aktywności. Dlaczego to robię? Oto cztery główne powody:
1. Bycie na bieżąco, dostęp do informacji o najnowszych kampaniach i projektach
Jako juror_ka dostajesz informacje (także te poufne) o ciekawych kampaniach z ostatniego roku. Ocena różnorodnych projektów pozwala na zdobycie szerokiej perspektywy i zrozumienie różnorodnych podejść do rozwiązywania problemów w branży.
Czytanie zgłoszeń to także dobry sposób na porównywanie poszczególnych kampanii oraz poznanie sposobu myślenia osób zajmujących się komunikacją w danej organizacji czy firmie.
Dowiadujesz się więcej o projektach, na które się nie natknęłaś_eś samodzielnie, poszerzasz swoją eksperckość o najnowsze trendy, ale też uczysz się wyłapywać tzw. bullshity czy określenia slangowe, co roku notuję sobie te „najlepsze”:
- „Teasery targetowaliśmy na grupy docelowe, a w kolejnym kroku, przy wykorzystaniu remarketingu, wracaliśmy do użytkowników, którzy obejrzeli krótkie video z właściwym, dłuższym filmem”,
- „Wywołanie efektu WOW i dodanie marce X life-stylowego twista”,
- „Zmiany biznesowe spotęgowały brak jasności odnośnie do oczekiwań względem pracowników”, itp.
Jako juror_ka, masz możliwość aktywnego wpływu na kształtowanie standardów i innowacji w swojej branży. Twoje oceny i komentarze mogą pomóc w wyróżnieniu najbardziej wartościowych projektów, produktów czy usług.
2. Inni jurorzy i jurorki – nauka i kontakty
Dzięki byciu w jury spotykasz osoby, których nie miał(a)byś okazji poznać w inny sposób. Korzystasz z ich wieloletniej wiedzy i doświadczenia (często różnego od Twojego). Wiele razy miałam wrażenie, że posiedzenia jury i dyskusja nad poszczególnymi case’ami, to trochę taki branżowy MBA. Co roku sama dużo się uczę słuchając i spierając się z innymi jurorami i jurorkami.
Podczas spotkań można ćwiczyć argumentację, bronienia własnego zdania oraz pokazywania swojego punktu widzenia na dany temat, bo nie zawsze będzie to oczywiste dla pozostałych osób.
To też szansa na poznanie nowych osób z branży, nawiązanie relacji służbowych (które przydają się później przy innych projektach) i znajomości prywatnych. Gale czy kuluary spotkań to świetne miejsce na integrację przy (najczęściej) pysznym jedzeniu i piciu ;)








3. Dostęp do wiedzy eksperckiej
W dobrych konkursach organizatorzy inwestują w Twoją wiedzę, dostajesz dużo materiałów w ramach przygotowań, możesz wziąć udział w prelekcjach eksperckich, żeby np. lepiej zrozumieć działania poszczególnych kanałów, narzędzi, itd.
Miłym dodatkiem bywają drobne gadżety (w kubku nadal pijam, a Moleskine’a używałam naprawdę długo) czy dostępy do serwisów mediów partnerskich.
4. Docenienie Twojej wiedzy i doświadczenia oraz budowanie marki osobistej
Pamiętaj, że organizacja/instytucja, która Cię zaprosiła do jury konkursu uznaje Cię za ekspertkę_ta w danej dziedzinie. Najczęściej oznacza to, że masz już wystarczającą wiedzę i doświadczenia zawodowe, które predystynują Cie do tej roli.
Jako juror_ka pracujesz na swoje nazwisko i budujesz swoją markę osobistą niezależnie od firmy/organizacji, w której pracujesz. Często po zmianie pracy zastanawiałam się czy dostanę znowu zaproszenie do jury i bardzo się cieszyłam, kiedy tak się działo.
Na LinkedInie zyskujesz dodatkowe punkty szacunku w swojej branży i możesz wpisać sobie jurorowanie w obszar projektów, doświadczeń lub wolontariatu.



Mam nadzieję, że przekonałam Cię, iż pomimo czasu i energii, który trzeba poświęcić, żeby być dobrym jurorem bądź jurorką, istnieje wiele korzyści wiążących się z tą rolą.
Następnym razem, kiedy do Ciebie zadzwonią z propozycją zasiadania w jury – po prostu powiedz TAK!
Jeśli poczułaś, poczułeś się zainspirowana_y tym wpisem – możesz postawić mi kawę :) Pijam i espresso i cappuccino, a latem iced coffee :)
PS. Poczytaj inne wpisy na blogu albo zapisz się do newslettera, żeby otrzymywać maila o nowych wpisach.
Wykład? Warsztat? Szkolenie? Moderacja? Wszystko możliwe online. Zobacz jak możemy współpracować.