W tym tygodniu świętowała 10-lecie działalności Fundacji Dobrych Inicjatyw, która wspiera dzieci i młodzież w instytucjonalnej pieczy zastępczej (ładniejsza nazwa na domy dziecka) i jest absolutnie fantastyczną grupą ludzi (z prezesem Bartłomiejem na czele) i organizacją, którą warto wspierać!
A dzisiaj polecam Ci wywiad o tym jak przejść certyfikację i zostać B Corpem, założenia strategii migracyjnej dla Polski, wnioski i liderów indeksu postrzegania ESG oraz rady jak mądrze pomagać powodzianom.
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wydał ESG update. W trendbooku znajdziesz m.in. wywiad z Pauliną Kaczmarek i Bereniką Pel z grupy Danone, której spółki Nutricia, Żywiec Zdrój i Danone uzyskały ostatnio certyfikat B Corp. Jakie dobre rady dają innym firmom, które również planują certyfikację?
- Zbierz zespół, który będzie zaangażowany w certyfikację, wprowadzając go w świat B Corpów. Przedstaw założenia ruchu, jego cel oraz korzyści wynikające z posiadania certyfikatu. Przekonaj zespół do idei B Corp, zaczynając, na przykład, od spotkania dla wszystkich pracowników.
- Podejdź do wypełniania kwestionariusza jak do dużego projektu, którym trzeba zarządzać. Ustaw cykliczne, najlepiej comiesięczne spotkania z zespołami zaangażowanymi w projekt.
- Zwróć uwagę na definicje oraz sformułowanie pytań – pytania ilościowe dotyczą zazwyczaj poprzedniego roku fiskalnego, a pytania jakościowe stanu obecnego. Część działań możesz wprowadzać na bieżąco, aby usprawnić procesy w firmie i poprawić potencjalny wynik w certyfikacji. Do uzyskania certyfikatu wymagane jest minimum 80 punktów, ale warto mieć zapas. Średnia wynosi od 90 do 100, a najlepsze B Corpy uzyskują około 130 punktów.
- Przejrzyj odpowiedzi innych firm podobnych do Twojej. Wiele wypełnionych kwestionariuszy udostępniono online na stronie B Labu: Find a B Corp (www.bcorporation. net). Możesz tam również znaleźć kwestionariusz Danone.
- Jeśli czujesz się niepewnie w świecie B Corp, skontaktuj się z lokalnym Partnerem, który wspiera firmy w drodze do certyfikacji – B Labem. tych, którzy mogą z dumą powiedzieć, że ich działania na rzecz szerokorozumianego otoczenia zostały zweryfikowane przez zewnętrzną, niezależną jednostkę.
- Przekonaj zarząd do wprowadzenia specjalnej klauzuli celu spółki w jej umowie/statucie, czyli tzw. „Mission Lock”. Jego pełne brzmienie znajdziesz na stronie www.ctfassets.net. Dzięki wprowadzeniu tego zapisu i zatwierdzeniu go prawnie, uzyskasz dodatkowe 10 punktów w certyfikacji!
„Polski Rząd rozpoczął w tym roku prace nad Strategią Migracyjną dla Polski. Będzie to dokument wskazujący kierunki myślenia i działania państwa w sprawach dotyczących migracji. Obecna narracja wokół migracji skupia się na bezpieczeństwie i rynku pracy. To bardzo ważne sprawy. W czasach wielu nawarstwiających się kryzysów i wyzwań potrzebujemy dziś jednak szerszego spojrzenia i znacznie głębszej współpracy międzysektorowej. Kluczem do bezpieczeństwa jest budowanie w Polsce społeczności, w której ludzie o różnym pochodzeniu doświadczają równego traktowania, budują relacje, stają się wspólnotą” – pisze Agnieszka Kosowicz w broszurce kierowanej do parlamentarzystów.
W publikacji Konsorcjum migracyjnego czytamy:
„Strategia migracyjna dotyczy nas wszystkich Wbrew swojej nazwie strategia migracyjna nie dotyczy tylko migrantów, a całego społeczeństwa. Dokument zdecyduje nie tylko o tym, kto i na jakich zasadach przyjedzie do Polski – ale też, jakie te osoby zajmą miejsce w naszym społeczeństwie, jak ułożymy relacje nowych mieszkańców i lokalnej społeczności, na ile aktywnie będziemy budować między sobą zaufanie.
Strategia będzie mieć wpływ na to, jak będą wyglądały nasze społeczności, relacje międzyludzkie i jak nam się będzie razem żyło. Strategia migracyjna dotyczy wszystkich obszarów życia.
Ma wpływ na obszar edukacji (właśnie wprowadzamy wszystkich uczniów z Ukrainy do polskich szkół), rynku pracy i pomocy społecznej (rekordowe wpływy do ZUS dzięki pracy Ukraińców), kultury, biznesu, świata nauki i innowacji, stosunków międzynarodowych Polski. Jest ważna dla funkcjonowania naszego handlu zagranicznego, polityki klimatycznej, energetycznej, społecznej i demograficznej, każdej! Ta strategia dotyczy budowania społecznej spójności i poprawy jakości życia każdego i każdej z nas – ponieważ każda sfera funkcjonowania państwa dotyka tematu migracji.”
W indeksie postrzegania ESG przygotowanym przez Navigator Capital Group znalazłam ciekawe genderowo i wiekowo różnice w percepcji ESG:
Kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na znaczenie dbania o dobrostan pracowników (65 proc. kobiet vs. 51 proc. mężczyzn) oraz na konieczność przestrzegania prawa i obowiązujących zasad (61 proc. vs. 49 proc.). Natomiast mężczyźni częściej podkreślają wagę uczciwej komunikacji z interesariuszami (32 proc mężczyzn vs. 26 proc. kobiet), angażowania się w projekty społeczne (22 proc. vs. 14 proc.) oraz zrównoważonego zarządzania energią i surowcami (27 proc. vs. 20 proc.).
Osoby powyżej 40. roku życia bardziej doceniają działania związane z ochroną środowiska (53 proc. starszych vs. 25 proc. młodszych) oraz zrównoważonym zarządzaniem dostawami energii i surowców – dwa razy więcej osób w tej grupie uważa to za bardzo istotne lub najważniejsze w porównaniu z młodszymi respondentami (32 proc. vs. 16 proc.).Tymczasem młodsze osoby poniżej 40. roku życia częściej podkreślają znaczenie uczciwej komunikacji z interesariuszami (36 proc. młodszych vs. 22 proc. starszych) oraz angażowania się w projekty społeczne (22 proc. vs. 14 proc.).
To kolejne badanie pokazujące jak złudne jest traktowanie pokolenia Z jako osób, które bez wyjątku są zaangażowane i zainteresowane działaniami prośrodowiskowymi.
Jeszcze ciekawsze jest skąd Lasy Państwowe wzięły się w zestawieniu
zestawienie liderów – Rossmann (wartość indeksu 60,3%), Allegro (59,8%), Lasy Państwowe (58,9%) ?
Nasze zainteresowanie losem powodzian będzie się zmniejszało, ale pomoc potrzebna będzie jeszcze przez długie miesiące i lata.
Zuza Komornicka z Funduszu Lokalnego Masywu Śnieżnika, organizacji, która działa w Kotlinie Kłodzkiej od 1997 roku opowiedziała portalowi ngo.pl jak mądrze pomagać:
„🧹 Sprzątanie
Zaczęliśmy od wielkiego sprzątania, które trwa do dzisiaj. Wjechało wojsko, przyjechało mnóstwo wolontariuszy, którzy pomagają. Potrzebny jest sprzęt, jak łopaty, grabie. Świetnie się sprawdzały łopaty do odśnieżania, które idealnie nadawały się do zgarniania szlamu.
Ale w czym te osoby mają pracować, skoro uciekły z domu tylko w trampkach? Konieczne są kalosze, ale również buty, półbuty, w których można chodzić po błocie.
Bardzo ważne są taczki. Nadal ich potrzebujemy, ale nie tak dużo, jak na początku. To, co było kluczowe na ten moment, teraz już jest mniej potrzebne.
Wciąż potrzebne są agregaty, ponieważ wiele domostw nadal nie ma prądu. (…)
👖 Jak pakować odzież?Pamiętajcie, że mieszkamy w regionie górskim, a zbliża się zima. Ludzie będą potrzebowali ciepłej odzieży, jak kurtki, bluzy, spodnie. Bardzo dziękuję firmie 4F, która wysłała do nas dary o wartości 250 tysięcy złotych.
Jak należy pakować odzież? Nie chcemy żadnych pojedynczych i używanych ciuchów, ponieważ dla nas najważniejsze są nowe ubrania. Te osoby zostały z niczym, więc chociaż to zróbmy im w prezencie.
Jeżeli pakujecie rzeczy, wyobraźcie sobie mężczyznę, kobietę lub dziecko w konkretnym rozmiarze. Pakujcie więc na przykład odzież tylko w rozmiarze L. Buty, wiadomo, tutaj zawsze jest ryzyko, ale spodnie L, bluzy L, podkoszulki L, bo będzie nam o wiele łatwiej to dostarczyć do konkretnych osób.”
Nadal można wpłacać na zrzutkę Funduszu Lokalnego Masywu Śnieżnika, który najlepiej wie jakie są bieżące, lokalne potrzeby.
Jeśli poczułaś, poczułeś się zainspirowana_y tym newsletterem i jego treściami, możesz postawić mi kawę :) Pijam i espresso i cappuccino, a latem iced coffee :)
Wykład? Warsztat? Szkolenie? Moderacja? Wszystko możliwe online. Zobacz jak możemy współpracować.
PS. Poczytaj inne wpisy na blogu albo zapisz się do newslettera!