W tym tygodniu z kolejnymi grupami studentów i studentek UW i Uczelni Łazarskiego spotkałam się na zajęciach z #DEI (diversity, equity, inclusion), rozważali_łyśmy różne case’y biznesowe, zagadnienia związane z feminatywami czy językiem inkluzywnym. Opiniowałam projekty innowacji społecznych i przygotowuję artykuł o kampaniach 1,5% i zastanawiam się też czy nie dzielić się ciekawymi książkami częściej niż raz na rok (czytał_abyś?). A moja córka jako wolontariuszka WOŚP zebrała do puszki 2086 PLN :)

Dzisiaj proponuję Wam przeszukanie bazy danych o klimatycznych aspektach działalności spółek notowanych na GPW, którą wspaniale przygotowała Fundacja Instrat, najnowszy raport o stanie wykonania Celów Zrównoważonego Rozwoju w Europie (sprawdź jak wypada Polska), marketingowe case study stowarzyszenia Ultrakrew oraz aplikowanie do Szkoły Liderstwa Politycznego.

grafika Fundacja Instrat

Fundacja Instrat wykonała wspaniałą pracę udostępniając wybrane dane ESG dla 140 największych polskich spółek giełdowych za 2023 rok. Na stronie fundacji można znaleźć informacje o tym, czy i jakie cele klimatyczne przyjęły polskie spółki notowane w trzech głównych indeksach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, oraz ile gazów cieplarnianych wyemitowały do atmosfery w ostatnich latach. 

W szczegółowych raportach dla konkretnych spółek pokazuje też, jaka ścieżka redukcji emisji wynika z przyjętych przez nie celów klimatycznych oraz jaka część ich obrotu, nakładów inwestycyjnych oraz wydatków operacyjnych jest zgodna z Taksonomią UE.

W nowej edycji bazy danych ESG INSTRAT DATABASE można zobaczyć, że liczba spółek z WIG140 z przyjętymi celami klimatycznymi wzrosła w 2023 r. ponad dwukrotnie względem 2022 r. i wynosi obecnie 53. Strona zapewnia też możliwość porównania historycznych, raportowanych emisji gazów cieplarnianych poszczególnych spółek. Obecnie zdecydowanie więcej z nich raportuje te emisje, co znajduje odzwierciedlenie w bazie danych. Jednak ujawnianie pełnego śladu węglowego, obejmującego emisje z łańcucha dostaw (zakres 2 i 3), wciąż jest rzadkością.

Polecam też porównywarkę spółek dostępną na stronie fundacji.

grafika Europe Sustainable Development Report 2025

Dziś opublikowano „Europe Sustainable Development Report 2025”. Raport ocenia stan realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) w 41 krajach europejskich.

Raport pokazuje opóźnienie w postępie realizacji SDGs w całej UE. Tempo realizacji w ostatnich latach zwalnia. Raport wskazuje również na utrzymujące się trudności w realizacji celów środowiskowych i dotyczących bioróżnorodności (SDG 2, SDG 12-15). W zakresie działań na rzecz klimatu wszystkie kraje mierzą się z istotnymi wyzwaniami.

W przypadku wielu SDGs postęp w Europie jest bardzo nierównomierny. Raport uwzględnia ten aspekt dzięki nowemu wskaźnikowi – „Leave-No-One-Behind” index.

Polsce udało się zrealizować w pełni jedynie SDG 10 dotyczący redukcji nierówności. Sprawdzając co było oceniane w ramach realizacji SDG 5 dotyczącego równości płci widać, że nadal wyzwaniem dla naszego kraju są nieuzasadniona luka płacowa oraz liczba kobiet w parlamencie.

Komisja Europejska powinna uwzględnić niepokojący stan realizacji SDGs w Europie przy określaniu zakresu i skali nadchodzącego pakietu uproszczeń #omnibus.

grafika stowarzyszenie Ultrakrew

Nie ma w Polsce zbyt wielu opisów case’ów działań marketingowych dla organizacji społecznych, więc warto przeczytać post na blogu Brand24 opisujący przykład Stowarzyszenia Ultrakrew, które zajmuje się propagowaniem krwiodawstwa i aktywności sportowej w Polsce. 

Mimo kilku błędów rzeczowych w artykule (np. fundacje to typ NGO, a nie osobne byty) warto dowiedzieć się jak organizacje mogą wykorzystywać narzędzia analityczne w promowaniu swoich działań i fundraisingu:

„Marketing organizacji pozarządowej często nie dysponuje dużymi zasobami do prowadzenia szeroko zakrojonych działań. Wybieraj takie kanały komunikacji, które będą najbardziej efektywne, a jednocześnie osiągalne. Dobrze, aby zostały wykorzystane tak, aby regularne publikacje angażowały odbiorców na każdym etapie doświadczeń. Aby to sobie wyobrazić, możemy zastosować model ToFu, MoFu, BoFu.

ToFu (top of the funnel) to pierwsze doświadczenia odbiorcy z marką. Tutaj możesz wykorzystać stronę internetową, media społecznościowe czy reklamy tekstowe, a także SEO (search engine optimization), aby zbudować świadomość marki i zaangażować potencjalnych darczyńców.

MoFu (middle of the funnel) to etap, w którym Twoi odbiorcy rozważają różne możliwości i poszukują pogłębionych informacji, aby podjąć decyzję. Tutaj Twój content marketing wchodzi na kolejny poziom. Możesz zastosować e-mail marketing, po raz kolejny social media, artykuły poradnikowe, a także działania remarketingowe (np. do osób, które weszły na stronę internetową, ale nie wpłaciły datku).

BoFu (bottom of the funnel) – Twój odbiorca jest gotowy dokonać transakcji, czyli w przypadku fundacji wpłacić datek, zostać wolontariuszem lub nawiązać współpracę. Swoim przekazem musisz skierować go we właściwe miejsce, np. stronę internetową (dedykowane zakładki), landing page z zapisami lub analogiczne miejsce.”

Działasz w biznesie? Pracujesz w zarządzie fundacji? Jesteś burmistrzynią lub prezydentem miasta? Chcesz być posłem lub posłanką? Pracujesz w administracji publicznej? Zajmujesz się dziennikarstwem? Działasz w obszarze nowych technologii? A może jesteś ekspertem_ką innej dziedziny?

Aplikuj do programu Szkoła Liderstwa Politycznego!

Biznes, kultura, sport i polityka. Wszystkie te obszary mają wpływ na życie publiczne.

Szkoła Liderstwa Politycznego to program, który pomaga przyjrzeć się wyzwaniom, spotkasz tam różnorodną grupę uczestniczek i uczestników o odmiennych poglądach politycznych, reprezentujących różne obszary zawodowe oraz regiony Polski.

Dla mnie był to jeden z najważniejszych programów rozwojowych, bez którego nie byłabym dzisiaj tu, gdzie jestem!

Program obejmuje 4 zjazdy, łącznie 15 dni intensywnych szkoleń i wykładów, podczas których uczestnicy i uczestniczki rozwiną kluczowe kompetencje przywódcze.

Program składa się z dwóch ścieżek: edukacyjnej i liderskiej.

  • Ścieżka edukacyjna: wykłady, panele i spotkania z ekspertami_kami z administracji, biznesu, mediów, NGO i świata polityki. Dyskusje o państwie, politykach publicznych i najważniejszych wyzwaniach dla Polski.
  • Ścieżka liderska: rozwój kompetencji w zarządzaniu zespołami, samoświadomości, wprowadzaniu zmian i angażowaniu ludzi do działania. Praktyczne narzędzia wspierające role liderskie.

Dołącz do 33. Szkoły Liderstwa Politycznego i zdobywaj wiedzę oraz umiejętności, które zmieniają przyszłość!



Jeśli poczułaś, poczułeś się zainspirowana_y tym newsletterem i jego treściami, możesz postawić mi kawę :) Pijam i espresso i cappuccino, a latem iced coffee :)

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Dziękuję!

Wykład? Warsztat? Szkolenie? Moderacja? Wszystko możliwe online. Zobacz jak możemy współpracować.

PS. Poczytaj inne wpisy na blogu albo zapisz się do newslettera!

Newsletter

#3teksty1akcja

by Mirella Panek-Owsiańska

Innowacje społeczne, polityka, odpowiedzialny biznes, organizacje pozarządowe, przywództwo kobiet, fundraising, to tylko niektóre tematy 3 wartościowych artykułów i 1 akcji, do których zachęcam i którymi dzielę się z Wami co tydzień.

Zapisz się!

This will close in 20 seconds